Vijf investeerder-bestendige vragen die ondernemers moeten stellen met betrekking tot hun start-up

Vijf investeerder-bestendige vragen die ondernemers moeten stellen met betrekking tot hun start-up

Naast een ambitieus businessplan moet er nog veel worden gedaan om start-ups financieel en administratief ‘investeerbaar’ te maken. Om volgens uw fundamenten te handelen, kunt u niet te vroeg beginnen. Te laat beginnen kost ook tijd, en die heeft u nodig om te werken aan zaken zoals uw track record, die even essentieel is.

Bijna niets dat “goed gedaan” moet worden, is leuk, uitdagend of inspirerend. En toch… je moet het nog steeds doen. Professioneel, integer, krachtig. Praktisch en foutloos uitgevoerd. Bestand tegen tegenvallers, maar ook bestand tegen overmatige groei. Voldoen aan alle interne normen en alle externe eisen.

Groei?

De kwaliteit van de financiële en administratieve fundamenten van uw start-up en scale-up is grotendeels bepalend voor de groei van uw vleugels en vliegkracht. Weet en begrijp dat financiële en administratieve rommel, chaos en onzekerheid waar potentiële investeerders om vragen een grote rode vlag is. En terecht, laten we eerlijk zijn: Hoe zou u hierop reageren als u een potentiële investeerder zou zijn?

Houd alsjeblieft het volgende in gedachten:

Het laatste wat een start-up of scale-up nodig heeft, is financiële en administratieve onrust en onzekerheid, of spanning en sensatie. Een solide financiële en administratieve basis is een “conditio sine qua non” voor duurzaam zakelijk succes. In onze ervaring lijken start-ups misschien “snel en furieus”, maar vaak werken de beste bedrijven – met zorgvuldig gecontroleerde groei – heel anders. Een professionele aanpak in alle managementcomponenten vormt de basis voor een voorspoedige samenwerking met klanten, werknemers, investeerders – en voor blijvend zakelijk succes. Administratieve en financiële onrust en zwakte beïnvloeden de kracht van bedrijven in alle stadia van hun ontwikkeling, met name ook start-ups.

Dus, de vijf essentiële vragen zijn…

  1. Hoe snel hebt u het geld van investeerders uitgegeven? Met andere woorden, wat is uw burnrate?
  2. Wat zijn de totale (ontwikkelings)kosten tot en met het moment van marktintroductie?
  3. Wat zijn de kosten per eenheid product of dienst?
  4. Wat is de relatie tussen uw groeipercentage en de (potentiële) winstgevendheid?
  5. Bij wie kunt u terecht met deze vragen?